Portræt

Det gode samarbejde med maskinføreren starter med planlægning

Det gode samarbejde med maskinføreren starter med planlægning

Effektivt samarbejde mellem skovfoged og maskinfører er essentielt i skovdrift. Få tips direkte fra en maskinfører og få et endnu bedre samarbejde.

Det gode samarbejde med maskinføreren starter med planlægning

Jens Isbak

CEO & co-founder

I skovdriften spiller samarbejdet mellem forskellige interessenter en stor rolle. Specielt når store maskiner skal arbejde mellem træerne, kan et velfungerende samarbejde med maskinføreren gøre en stor forskel. 

For at få indblik i, hvordan man får det bedste samarbejde med sin maskinfører, har vi taget en snak med Anders Brunstad Haarbye.

Taxameteret starter, når nøglen sættes i maskinen

Anders’ arbejdsdag starter typisk mellem 05:00 og 06:00, alt efter om han skal mødes med en skovfoged eller tager direkte i skoven. Allerede her når vi til første trin i, hvordan man får et godt samarbejde med sin maskinfører. 

“Taxameteret starter for mig, når jeg sætter nøglen i maskinen. Er der lavet en klar opgave- og arbejdsbeskrivelse, kan jeg bare gå i gang. Men skal jeg bruge en masse tid på at finde ud af, hvor eksempelvis træet skal stå og forholde mig til, hvor vi skal have sporene– jamen så kører taxameteret.”, forklarer Anders. 

Med en uddannelse som skov- og naturtekniker og 10 års erfaring som maskinfører er der ikke den opgave, Anders ikke kan klare. Men ved at lægge en plan på forhånd kan Skovfogeden (og skovejeren) både spare penge og sikre sig, at tingene sker efter ønske.

Anders i skoven med sin Ponsse Bear.

Planlægning er nøglen til et godt samarbejde

Gennem vores samtale med Anders går ét ord igen. Planlægning. Det er tydeligt at mærke, at Anders er en mand, der elsker sit job. 

Siden han som barn så sin far, som var jordentreprenør, vidste han, hvad han skulle arbejde med.

Og med stor kærlighed til sit job, vil man gerne gøre det ordentligt. Her fortæller Anders, at hvis man som skovfoged får planlagt grundigt på forhånd, glider samarbejdet langt nemmere. Specielt, hvis man også har taget højde for, hvad der skal ske, hvis den oprindelige plan ikke kan lykkedes. 

“Et godt eksempel er en opgave, hvor der skulle der laves flis. Topenderne skulle blive liggende i skovbunden, så udkøreren kunne køre grene og træ ud i en stak bagefter. Men eftersom der var en masse små selvplantede træer, vi skulle skåne, var det ikke muligt. Vi havde en plan B, hvis der ikke var plads til al flisen i skovbunden. Så måtte jeg grene det helt ud til topenden og lave tømmer og lave 3-meter træ.", forklarer han. 

Når maskinføreren både har en plan A og B fra sin skovfoged, bliver opgaven både mere overskuelig, og alle parter sparer tid i skoven.

Maskinføreren skal informeres om certificeringer og krav

Kravene til skovarbejde bliver større og større. Her er maskinførerne ingen undtagelse. Der er både krav til, hvor meget man må tynde i kantzoner, hensyn til biotoper og marktryk. 

Derfor skal man som skovfoged sørge for at klæde sin maskinfører godt på til den skov, de skal ud at arbejde i. 

“Hvis jeg kører i en certificeret skov, skal jeg sætte mig ind i, hvad jeg skal være opmærksom på. Hvis der kommer en stikprøvekontrol, og jeg ikke har styr på reglerne, får jeg enten en skideballe eller en bøde.”, forklarer Anders. 

Han fortæller, at der er stor forskel på, hvor godt han klædes på af de enkelte skovfogeder. Men vil du som skovfoged give din maskinfører de bedste betingelser for at udføre sit arbejde, giver du dem al information, de har brug for. 

Fremtiden for maskinførerne er digital 

Skovarbejde digitaliseres i stigende grad. Med flere krav til dokumentation, overblik over områder og viden om forskellige afdelinger i skoven, begynder manuelle metoder at komme til kort. 

For maskinførerne kræver det også en velvillighed til at kunne omstille sig. Anders er, heldigvis tør vi godt sige her hos Skovkortet, meget begejstret for det digitale. 

“Nogle gange får jeg et kort med nogle kruseduller på, som jeg ikke er sikker på er sat helt rigtigt. Så skal jeg bruge en halv time på at snuse mig frem til det rigtige sted. Hvorimod når jeg bruger Skovkortet, så kører jeg hen til afdeling 75A, kan se prikken på kortet er korrekt og kan begynde på arbejdet. Færdig. Slut. Kør.”, afslutter han.

Skulle vi opsummere vores snak med Anders i få tips til dig, der sidder som skovfoged og gerne ønsker et endnu bedre samarbejde med din maskinfører: 

  • Sørg for at have en klar opgavebeskrivelse, før maskinføreren står i skoven
  • Hav en plan A og B klar i tilfælde af, at plan A ikke er mulig 
  • Informer din maskinfører om de certificeringer og krav, der gælder for din skov
Loader